Article is devoted questions of the content and nature of risks in the sphere of public administration. The authors define the terms «risk», «risk-oriented public administration». The article shows that the risks in public administration are an integral component of the public administration; risks are given objective reality, which is subject to due consideration. These risks are a consequence of the existence and sufficient entropy updating uncertainties and other of risk-taking determinants in modern processes. The article describes the integrated methods of operating by the field of risk and risk-taking determinants. The article describes the reasons for the low efficiency of operating by risks in public administration.
public administration, public law, system of public administration, risk, risks in the sphere of public administration, risk-oriented public administration, administrative law, public administration general theory
Разумный риск — самая похвальная сторона человеческого благоразумия.
Джордж Савил Галифакс (1633–1695)
Любая управленческая деятельность в определенной мере имеет рисковый характер, и это, по мнению Э.А. Уткина и Д.А. Фролова, обусловлено многофакторной динамикой управления и его внешнего окружения, а также ролью человеческого фактора в процессе воздействия. Понятие «риск» имеет многосложную природу, выявить которую возможно лишь во взаимосвязи с такими понятиями, как «неопределенность», «вероятность», «условия риска» и др. [1, с. 3]
Риски в огромном множестве сопряжены с публичным управлением.
Согласно нашему подходу, риск в публичном управлении (как феномен) — это феномен, характеризуемый неопределенностью (неопределенностями) исхода приложения управленческих воздействий в рамках публичного управления и наличием определенной реальной вероятности наступления существенных негативных последствий для процесса и прежде всего для результатов публичного управления (промежуточно этапных, инструментальных реперных или конечных), а также для всей системы публичного управления и государства в целом, включая восприятие и оценку населением легитимности власти. Риск в публичном управлении (как вероятность) — вероятность наступления неблагоприятных для процесса и результатов публичного управления событий или неблагоприятных последствий, ошибок и в целом дефектов публичного управления.
1. Utkin E.A., Frolov D.A. Upravlenie riskami predpriyatiya [Enterprise risk management]. Moscow: TEIS, 2003. 247 p.
2. Directive № 2007/60/EC of the European Parliament and of the Council of 23 October 2007 on the assessment and management of flood risks. URL: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX:32007L0060.
3. Winston C. Government Failure versus Market Failure: Microeconomics Policy Research and Government Performance. Washington, D.C.: AEI-Brookings Joint Center for Regulatory Studies, 2006. 130 p.
4. Krieger K. Norms, structures, procedures and variety in risk-based governance: the case of flood management in Germany and England. Jerusalem Papers in Regulation & Governance (Working Paper), 2012, no 47. 33p.
5. Rothstein H., Borraz O., Huber M. Risk and the limits of governance: Exploring varied patterns of risk-based governance across Europe. Regulation & Governance, 2013, no7, p. 215-235.
6. Risk and regulatory policy: improving the governance of risk (OECD Reviews of Regulatory Reform) / Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) [Электронный ресурс]. URL: http://www.planejamento.gov.br/secretarias/upload/Arquivos/seges/arquivos/OCDE2011/OECD_Risk.pdf.2010. 247 p.
7. Becher E.C., Chassin M.R. Improving Quality, Minimizing Error: Making It Happen. Health Affairs, 2001, vol. 20, no 3, p. 68-81.
8. Ponkina A.A. Vrachebnaya oshibka v kontekste zashchity prav patsiyentov [Medical error in the context of patient rights] / The Department of legal support of state and municipal institutions service of Russian Academy of National Economy. Moscow, Consortium of specialists on the protection of patients´ rights, 2012. 200 p.
9. Rothstein H., Borraz O., Huber M. Risk and the limits of governance: Exploring varied patterns of risk-based governance across Europe. Regulation & Governance, 2013, no 7, p. 215-235.
10. Rothstein H., Downer J. «Renewing Defra»: exploring the emergence of risk-based policymaking in UK central government. Public Administration, 2012, vol. 90, no3, p.781-799.
11. Hubbard R., Paquet G. The black Hole of Public Administration. Ottawa: University of Ottawa Press, 2010. 537 p.
12. Lapina M.A. Theoretical and legal aspects of risk management. Gosudarstvo i pravo [State and law], 2015, no 2, p. 35-44.